fbpx

Rugpijn na slapen? Tips voor het beste matras bij rugklachten!

Last van rugpijn na het slapen? Je bent niet de enige. Rugklachten zijn een veelvoorkomend probleem, en een oud of verkeerd matras kan de pijn erger maken. Het kan moeilijk zijn om in slaap te vallen en het houdt je vaak urenlang wakker. Gelukkig is er met het juiste matras veel te winnen! In dit artikel delen we handige tips voor het kiezen van een matras dat kan helpen deze rugklachten te verminderen.

Hoe een matras rugpijn kan veroorzaken

Er zijn veel manieren hoe een matras voor rugpijn na het slapen kan zorgen. Ook kun je al last hebben van bestaande rugklachten en wil je voorkomen dat het onjuiste matras het verergerd. Denk hierbij aan lage rugpijn, een hernia of spit. Er zijn verschillende redenen waarop een matras rugpijn kan veroorzaken of verergeren:

  • Gebrek aan ondersteuning: Een te zacht matras kan de ruggengraat niet goed aligneren, waardoor spieren in de onderrug overbelast raken.
  • Te stevig matras: Tegenovergesteld kan een te hard matras de ruggengraat te weinig laten ontspannen.
  • Verouderd matras: Matrassen verliezen met de tijd veerkracht en kunnen kuilen vormen, waardoor de rug onvoldoende ondersteund wordt.
  • Slechte slaaphouding: Een ongeschikt matras kan leiden tot ongemakkelijke houdingen tijdens het slapen, met pijn in de onderrug tot gevolg.

Het juiste matras om rugklachten te verminderen

Het perfecte matras voor iedereen bestaat helaas niet. Hoe graag internetaanbieders je graag doen geloven dat er een one-size fits all matras bestaat. Iedereen heeft unieke lichaamskenmerken, slaaphoudingen en behoeften. Zo heeft de ene misschien een hard matras nodig en de ander juist een zachter. En heeft de ene een matras voor zijslapers nodig en de ander een matras voor buikslapers. En daarnaast speelt ook de soort rugpijn een rol! Hieronder vind handige tips bij het maken van de juiste keuze voor een matras bij rugpijn (na het slapen):

  • Kies een matras met goede ondersteuning én comfort: té hard en té zacht kunnen beide voor klachten zorgen.
  • Overweeg pocketveringmatrassen: deze bieden individuele ondersteuning en comfortzones.
  • Doe een Slaap-DNA test: deze test analyseert drukpunten en helpt bij het vinden van het beste matras voor jou.

Bekijk ons matrassenassortiment

De beste slaaphouding bij (lage) rugpijn

De slaaphouding kan ook een hele grote rol spelen bij (lage) rugpijn! Helaas is er niet één beste slaaphouding voor iedereen met rugpijn, aangezien de beste houding afhangt van de oorzaak van de pijn en jouw persoonlijke voorkeuren. Toch zijn er twee houdingen die over het algemeen gunstig zijn voor mensen met rugpijn:

  1. Op de zij slapen: Dit is de meest gekozen houding voor mensen met rugpijn. Door met een kussen tussen je knieën te slapen, houd je je ruggengraat in een neutrale positie en verminder je de druk op je rug.
  2. Op de rug slapen: Dit kan een goede optie zijn als je last hebt van nekpijn of als je op je zij slaapt met een kussen tussen je knieën ongemakkelijk vindt. Plaats in deze houding een kussen onder je knieën om je heupen te kantelen en je onderrug te ondersteunen.

Doe de Slaap-DNA test bij ons!

Weet je niet wat het juiste matras voor jou en je lichaam is? Plan dan nu bij ons eens gratis Slaap-DNA test in! Met deze test ervaar je binnen acht minuten wat 10 -15  jaar goed en gezond slapen voor jou kan betekenen. We kijken hierbij naar de drukpunten van het lichaam en kunnen op deze manier het beste matras bij rugklachten aanbevelen.

Plan een slaaptest 

 

04/5/2024