fbpx

5 handige tips tegen warmte in bed in de zomer

Hoewel we over het algemeen de zomerse temperaturen in Nederland wel kunnen waarderen, blijken de warme ‘plaknachten’ de afgelopen jaren toch voor (slaap)problemen te kunnen zorgen. Warmte in bed kan leiden tot onrustige nachten en slaapgebrek en daar kun je de dag erna weer last van hebben! Gelukkig zijn er verschillende manieren om de warmte in bed te bestrijden en een koele, ontspannen nachtrust te bevorderen. Eerder schreven we al over hoe je het juist lekker warm kunt krijgen als je het koud hebt in bed, in dit artikel kijken we naar hoe je het juiste lekker koel krijgt. Hier zijn 10 handige tips tegen warmte in bed!

1. Koop een zomerdekbed

Het soort beddengoed dat je gebruikt, speelt ook een grote rol in hoe warm of koel je blijft tijdens het slapen. Gebruik een zomerdekbed dat speciaal is ontworpen voor warme nachten. Zomerdekbedden zijn gemaakt van lichte, ademende materialen die de luchtcirculatie bevorderen en voorkomen dat je oververhit raakt. Een goed dekbed kan helpen om je comfortabel en koel te houden gedurende de nacht.

2. Kies voor ademend beddengoed

Kies voor beddengoed van natuurlijke, ademende materialen zoals katoen of linnen. Deze stoffen laten lucht circuleren en absorberen vocht, waardoor je lichaam koel en droog blijft. Vermijd beddengoed gemaakt van synthetische materialen zoals polyester, die warmte vasthouden en zweten kunnen verergeren: daar zit je namelijk niet op te wachten als het al zo warm!

3. Gebruik een ventilator of airconditioner

Door de slaapkamer te luchten met een ventilator of airconditioner een groot verschil maken in het verlagen van de kamertemperatuur door de . Plaats een ventilator bij een open raam om de koele nachtlucht naar binnen te trekken en warme lucht naar buiten te duwen. Als je een airconditioner hebt, stel deze dan in op een comfortabele temperatuur, maar niet te koud, om te voorkomen dat je wakker wordt omdat je het koud hebt in bed.

3. Koele douche voor het slapen

Zorg er voor dat je niet heet in bed stapt. Een koele douche voor het slapen gaan kan helpen je lichaamstemperatuur te verlagen en je huid af te koelen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam niet oververhit aanvoelt wanneer je naar bed gaat, wat helpt bij het sneller in slaap vallen en comfortabeler slapen bij hitte. Neem niet meteen een ijsbad, maar kijk waar jij je comfortabel bij voelt!

4. Vermijd zware maaltijden en alcohol

Een barbecue met de buren is natuurlijk kei gezellig, lekker veel eten met een lekker wijntje erbij… Maar de kans dat je gaat zweten in je slaap is erg groot, al helemaal als het al warm is! Zware maaltijden en alcohol kunnen je lichaamstemperatuur verhogen en zorgen voor extra warmte in bed. Probeer minstens twee tot drie uur voor het slapen geen zware maaltijden te eten en beperk alcoholgebruik, vooral op warme nachten. Kies in plaats daarvan voor lichte, verfrissende maaltijden en drink voldoende water om gehydrateerd te blijven.

5. Kies het juiste (top)matras

Ook bij het kiezen van een nieuw matras of matrastopper kun je rekening houden met eventuele ventilerende en vochtregulerende eigenschappen.  Zo hebben matrassen van traagschuim een dichte celstructuur, en matrassen van koudschuim juist een meer open celstructuur. Hoe dichter de celstructuur, hoe moeilijker het wordt om lucht te laten circuleren en vocht af te voeren. Dit is dus van invloed op de warmtebeleving tijdens je slaap. Idealiter kies je voor een matras dat in de winter warmte vasthoudt en in de zomer warmte afvoert.

Voorkom hitte in de slaapkamer en in bed

Het is dus erg belangrijk om goed de slaapkamer te ventileren, gebruik te maken van natuurlijke en ademende materialen en om jezelf goed af te koelen voordat je naar bed gaat. Als je bovenstaande tips volgt, zul je zeker een betere nachtrust hebben tijdens de volgende hittegolf. Heb je hulp nodig bij het kiezen van het juiste zomerdekbed, beddengoed en (top)matras? Kom dan langs in onze winkel in Boxmeer voor een vrijblijvend adviesgesprek!

27/5/2024